Τετάρτη 6 Μαρτίου 2013

5ο Συνέδριο Πληροφορικής

Συμμετείχε και φέτος το σχολείο μας στο προσυνέδριο που έγινε στην πόλη του Κιλκίς στις 6 Μαρτίου.
Το θέμα με το οποίο ασχοληθήκαμε ήταν: "Παιχνίδια από την αρχαιότητα ως ...τις μέρες μας"


5ο Μαθητικό συνέδριο πληροφορικής
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΟΥ ΓΥΝΑΙΚΟΚΑΣΤΡΟΥ

«Παιχνίδια από την αρχαιότητα …ως  σήμερα»
1
Γιοβαντσάκη Θεοδούλη,
Ε΄ τάξης,
Δημοτικό Σχολείο Νέου Γυναικοκάστρου
2
Γκαγκούνης Ανέστης,
Ε΄ τάξης,
Δημοτικό Σχολείο Νέου Γυναικοκάστρου
3
Ιβάνοβα Ιβέτα,
Ε΄ τάξης,
Δημοτικό Σχολείο Νέου Γυναικοκάστρου
4
Μανθάκη Δήμητρα,
Ε΄ τάξης,
Δημοτικό Σχολείο Νέου Γυναικοκάστρου
5
Τασίδης Ηλίας,
Ε΄ τάξης,
Δημοτικό Σχολείο Νέου Γυναικοκάστρου
6
Χαριτωνίδης Αλέξανδρος,
Ε΄ τάξης,
Δημοτικό Σχολείο Νέου Γυναικοκάστρου
7
Αναστασιάδου Ευθαλία
Στ΄  τάξης,
Δημοτικό Σχολείο Νέου Γυναικοκάστρου
8
Μαλγαρίδης Βασίλειος,
Στ΄  τάξης,
Δημοτικό Σχολείο Νέου Γυναικοκάστρου
9
Νικολαϊδου Δόμνα,
Στ΄  τάξης,
Δημοτικό Σχολείο Νέου Γυναικοκάστρου
10
Παπαδόπουλος Λεωνίδας,
Στ΄  τάξης,
Δημοτικό Σχολείο Νέου Γυναικοκάστρου
11
Σίρα Λεϊντίνα,
Στ΄  τάξης,
Δημοτικό Σχολείο Νέου Γυναικοκάστρου
12
Τακίδης Νικόλαος,
Στ΄  τάξης,
Δημοτικό Σχολείο Νέου Γυναικοκάστρου
13
Τσαλικίδης  Βασίλειος,
Στ΄  τάξης,
Δημοτικό Σχολείο Νέου Γυναικοκάστρου

Επιβλέποντας εκπαιδευτικός: Πλαταρά Σμαράγδα
e-mail: plasma1422@gmail.com

Περίληψη
Οι Νέες Τεχνολογίες αξιοποιούνται  σε ένα θέμα που έχει άμεση σχέση με τη ζωή των παιδιών  και συμβάλλει στην διασκέδαση, την ψυχαγωγία  και τη γνώση. Σκοπός της εργασίας είναι να υιοθετήσουν τα παιδιά θετικές στάσεις με την ομαδικότητα και τη συνεργασία σε συνδυασμό με την προσφορά γνώσεων,  να διασκεδάσουν και να  γνωρίσουν παιχνίδια  διαφορετικών κατηγοριών από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας χρησιμοποιώντας το διαδίκτυο. Χρησιμοποιώντας ερωτηματολόγια να ερευνήσουν και  να γνωρίσουν τα αγαπημένα παιχνίδια των συμμαθητών τους  και των προηγούμενων γενιών. Να εξαγάγουν  συμπεράσματα με το λογισμικό του excel.  Το  παιχνίδι ως μέσο έκφρασης είναι συνώνυμο δημιουργικότητας και μάθησης, συμβάλλει στην εκμάθηση κοινωνικά αποδεκτών ρόλων και στην απόκτηση γνώσεων. Η φαντασία  και η δημιουργικότητα δοκιμάζονται και επιβραβεύονται καθώς τα παιδιά δημιουργούν και ακολουθούν τους κανόνες ενός δικού τους παιχνιδιού, μεθοδεύουν τις σκέψεις  και τις ενέργειες τους, δημιουργώντας ένα παιχνίδι με το λογισμικό του scratch.
Λέξεις κλειδιά: παιχνίδι, γνώση, εφευρετικότητα
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Παιχνίδι και παιδί είναι έννοιες αλληλένδετες από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας .Είναι καθοριστικός ο ρόλος του στη διαμόρφωση του χαρακτήρα και του ψυχισμού των παιδιών από τη βρεφική ακόμη ηλικία γιατί προετοιμάζει τη βιολογική και ψυχολογική του εξέλιξη αφού λαμβάνει ερεθίσματα, εξασκεί την εφευρετικότητα και εκφράζει τη δημιουργικότητά του, αναπτύσσει σταδιακά τη γλώσσα, την κρίση και τη λογική.  Το παιχνίδι είναι μία από τις κορυφαίες μορφές πολιτιστικής έκφρασης, γιατί δημιουργήθηκε και χρησιμοποιήθηκε ως μέσο προετοιμασίας του νεαρού ατόμου για τη ζωή στην εκάστοτε εποχή.
Με τη βοήθεια των Νέων Τεχνολογιών οι μαθητές γνωρίζουν τα παιχνίδια από την αρχαιότητα. Διασκεδάζουν δημιουργώντας τα δικά τους παιχνίδια από πηλό ή παίζοντας κάποια από αυτά στην αυλή, παρατηρώντας τη διαχρονικότητά τους. Γνωρίζουν ερευνητικά τα αγαπημένα παιχνίδια των συμμαθητών τους και των γονέων τους. Συνεργάζονται με τους μαθητές των άλλων τάξεων και παίζουν ομαδικά παιχνίδια στην αυλή. Τέλος θέτουν τους κανόνες για ένα δικό τους  παιχνίδι του σημερινού πολιτισμού  και της δικής του πραγματικότητας, ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι βασισμένο στο λογισμικό του Scratch. 
Σκοπός της δράσης είναι:
·         τα παιδιά να γνωρίσουν  παιχνίδια από την αρχαία Ελλάδα και να τα συσχετίσουν με άλλα ελληνικά παραδοσιακά παιχνίδια
·         συγκρίνοντας τις διαφορετικές εποχές  να αναγνωρίσουν τις ομοιότητες που υπάρχουν μεταξύ τους και να διαπιστώσουν τη διαχρονικότητα της αξίας των παιχνιδιού
·         με τη δραματοποίηση παιχνιδιών την ομαδικότητα και τη συνεργασία να υιοθετήσουν θετικές στάσεις
·          να ορίσουν τους δικούς τους κανόνες σε ένα παιχνίδι που θα σχεδιάσουν μόνοι τους
Τεχνικός και τεχνολογικός εξοπλισμός           
·       Ψηφιακή φωτογραφική μηχανή
·       4 ηλεκτρονικοί υπολογιστές
·       1 προβολέας (projector)
·       Διαδραστικός Πίνακας
Λογισμικά που χρησιμοποιήθηκαν
·         Διαδίκτυο
·         Ερωτηματολόγιο της Google
·         Υπολογιστικό φύλλο excel
·         Word
·         Scratch
ΦΑΣΗ 1η
Ø      Προβολή φωτογραφιών από αρχαιολογικά ευρήματα στα οποία απεικονίζονται παραστάσεις παιχνιδιών
Ø      Έρευνα στο διαδίκτυο για να βρούμε πληροφορίες που σχετίζονται με παιχνίδια της αρχαίας Ελλάδας
Ø      Επίσκεψη στο αρχαιολογικό Μουσείο του Κιλκίς με στόχο τον εντοπισμό και την παρατήρηση παιχνιδιών μίμησης του κόσμου
ΦΑΣΗ 2η
Ø      Κατασκευή παιχνιδιών με πηλό
Ø      Δραματοποίηση παιχνιδιών από την αρχαία Ελλάδα
Ø      Επεξεργάζονται απομιμήσεις  παιχνιδιών της αρχαιότητας
ΦΑΣΗ 3η
Ø         Συζήτηση για παιχνίδια παραδοσιακά που έχουν ακούσει από τους γονείς τους και αυτά που παίζουν οι ίδιοι στην αυλή του σχολείου ή έξω από αυτήν.
Οι μαθητές αποφασίζουν
Ø      Σύνταξη ερωτηματολογίων που θα απευθύνονται στους γονείς τους και στους μαθητές του σχολείου ώστε να απαντηθούν ερωτήματα που δημιουργήθηκαν.
Ø      Τα παιδιά  γίνονται μικροί δημοσιογράφοι και βοηθούν τις μικρές τάξεις στη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου.
ΦΑΣΗ 4η :
Σε αυτή τη φάση τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες .
Ø      Η μία ομάδα αναλαμβάνει να καταγράψει τα αποτελέσματα και η άλλη να τα επεξεργαστεί στο excel.
Ø      Τα παιδιά αποφασίζουν να γράψουν ένα βιβλίο με τα αγαπημένα τους παιχνίδια.
ΦΑΣΗ 5η :
Τα παιδιά αναλαμβάνουν να προγραμματίσουν ένα δικό τους παιχνίδι με το scratch ομαδικά:
Ø      Ετοιμάζουν το σενάριό τους
Ø      Σχεδιάζουν το σκηνικό τους
Ø      Επιλέγουν τους ήρωές τους και τι εντολές που θα τους δώσουν
Ø      Ελέγχουν με τις μεταβλητές τις κινήσεις και τους κανόνες του παιχνιδιού
Αξιολόγηση της δραστηριότητας:
Ο αρχικός στόχος που απέβλεπε στην ομαδικότητα και τη συνεργασία των παιδιών επιτεύχθηκε. Τα παιδιά γνώρισαν παιχνίδια από άλλες εποχές  και αναγνώρισαν τη διαχρονικότητα της αξίας του παιχνιδιού. Ένιωσαν χαρά και ικανοποίηση προγραμματίζοντας το δικό τους παιχνίδι.
Ευχαριστίες
Ευχαριστούμε το αρχαιολογικό μουσείο του Κιλκίς για τις πληροφορίες που μας ‘έδωσαν κατά την επίσκεψή μας. Ευχαριστούμε θερμά τους  εκπαιδευτικούς του σχολείου για το χρόνο που μας διαθέσανε. Επίσης ευχαριστούμε το Σύλλογο Γονέων και ιδιαίτερα τους γονείς που μας βοήθησαν  με τη συμπλήρωση των ερωτηματολογίων.
Βιβλιογραφία:
·         Γλώσσα Ε΄ Δημοτικού, Της γλώσσας ρόδι και ροδάνι, Εκδόσεις Διόφαντος
·         Παίζοντας στα χρόνια, Αρχαία Ελληνικά και Βυζαντινά Παιχνίδια,1700 π .Χ. -1500 μ. Χ. , Χρήστος Δ. Λάζος, εκδόσεις Αίολος.2002
·         "Παίζοντας στην Αρχαία Ελλάδα",  Μαρίνα Πλατή Εκδόσεις Κυκλαδικού Μουσείου
·         «Τα παιγνίδια της γειτονιάς», Νίκος Νόου, Αθήνα 2001
·         «Ομαδικά παιχνίδια των παιδιών μας», αθήνα 1994
·         «Ελάτε να παίξουμε στο χρόνο», Λήδα Κροντήρα, 2002







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 Επιστροφή στα θρανία  στις 10/05/21 Η χρήση του  self - test   δρα συμπληρωματικά  στα ήδη ισχύοντα μέτρα, που περιλαμβάνουν  υποχρεωτική χ...

Ένα Μουσείο στο Σχολείο